Regulamin Rady Pedagogicznej

Regulamin Rady Pedagogicznej PSP w Turzy

 

 

 

 

 

Regulamin Rady Pedagogicznej

Publicznej Szkoły Podstawowej w Turzy

 

Na podstawie art.43 ust.2 Ustawy o systemie oswiaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U.1991 nr 95 poz.425 ze zmianami)

 

OGÓLNE   UWAGI  O  FUNKCJOWANIU  RADY  PEDAGOGICZNEJ

 

§ 1

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły Podstawowej w Turzy realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, opieki, profilaktyki i wychowania dzieci.
  2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1)      Szkole – należy rozumieć Szkołę Podstawową w Turzy,

2)      Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej w Turzy,

3)      radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Turzy.

 

§ 2

  1. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
  2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
  3. Zebrania rady pedagogicznej organizowane są z inicjatywy:

1)       Przewodniczącego rady pedagogicznej,

2)       Rady  Szkoły,

3)       co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

4)       organu prowadzącego szkołę,

5)       organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

4.  Zebrania odbywają się w czasie wolnym od zajęć. Dopuszcza się możliwość zwołania doraźnego zebrania rady pedagogicznej podczas dużej przerwy międzylekcyjnej.

5.  W zebraniach mogą uczestniczyć osoby nie będące członkami rady pedagogicznej na wniosek Przewodniczącego za zgodą lub  a  niosek rady pedagogicznej.

6.  Osoby zaproszone mają głos doradczy i są obowiązane do zachowania tajemnicy obrad.

 

§ 3

  1. Plenarne zebrania rady pedagogicznej są zwoływane w następujących terminach:

1)       przed rozpoczęciem roku szkolnego,

2)       w każdym semestrze w związku z zatwierdzaniem klasyfikacji i promocji uczniów,

3)       po zakończeniu roku szkolnego,

4)       w miarę bieżących potrzeb,

5)       zebrania rady pedagogicznej mogą się także odbywać w zależności od potrzeb stałych lub doraźnie powołanych komisji, zespołów, przygotowujących projekty uchwał, ocen i wniosków np. komisje problemowe, komisja stypendialna, komisje doraźne do zbadania konkretnych spraw,

2.  Pracami komisji kierują powołani przez radę pedagogiczną przewodniczący, którzy informują Radę o wynikach prac komisji i przedstawiają radzie wnioski do zatwierdzenia.

3.  Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Obowiązują one wszystkich pracowników Szkoły.

4.  Głosowanie nad przyjęciem uchwały może być jawne lub tajne. Tryb głosowania ustala rada pedagogiczna w głosowaniu jawnym.

5.  Dyrektor Szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały, jeżeli stwierdzi jej niezgodność z przepisami prawa. O fakcie tym zawiadamia organ prowadzący Szkołę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.

6.  Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.

7.  Decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna.

 

§ 4

Rada Pedagogiczna pracuje zgodnie z planem pracy przyjętym każdorazowo na dany rok w sierpniu. Tematykę, terminarz szkoleń rady pedagogicznej zawiera plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny.

 

KOMPETENCJE  STANOWIĄCE  RADY  PEDAGOGICZNEJ

 

§ 5

  1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1)       uchwalanie regulaminu własnej działalności,

2)       zatwierdzanie planu pracy szkoły,

3)       zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

4)       ustalanie szczegółowych kryteriów oceny zachowania uczniów, trybu i zasad jej ustalania oraz trybu odwoławczego,

5)       wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów obowiązkowych ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn nieusprawiedliwionych,

6)       uchwalanie warunkowych promocji uczniów.

7)       ustalanie warunków i zasad przyznawania uczniom klas I – III wyróżnień,

8)       podejmowanie uchwały w sprawie promowania uczniów klas I – III do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem w ciągu roku szkolnego,

9)       podejmowanie uchwały w sprawie skreślenia z listy uczniów w przypadkach określonych przez Statut,

10)    podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

11)    ustalanie innego niż 45 minutowy czas trwania godziny lekcyjnej,

12)    ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

13)    zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych Szkoły,

14)    zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę pedagogiczną,

15)    wnioskowanie do organu prowadzącego Szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora.

 

KOMPETENCJE    OPINIODAWCZE   RADY   PEDAGOGICZNEJ

 

§ 6

Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy opiniowanie:

 

1) organizacji pracy Szkoły (w tym zwłaszcza arkusz organizacji i tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych),

2) projektu planu finansowego Szkoły,

3) propozycji Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego (pensum), a także zajęć dodatkowo płatnych,

4) wniosków Dyrektora w sprawie odznaczeń nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły (z wyjątkiem nagród przyznawanych przez Dyrektora Szkoły).

5) wniosków o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki,

6) podjęcia decyzji o potraktowaniu niektórych dni jako wolnych od zajęć lekcyjnych,

 

§ 7

  1. Rada pedagogiczna analizuje i ocenia stan nauczania, wychowania, profilaktyki i opieki oraz warunki pracy szkoły (organizacyjne i materialne).
  2. Przygotowuje projekt statutu Szkoły i jego zmiany.
  3. Typuje przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły.
  4. Typuje przedstawiciela do udziału w pracy zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od ustalonej mu oceny pracy.
  5. Wyznacza nauczyciela – opiekuna ucznia, któremu zezwolono na indywidualny program lub tok  nauki.

 

OBOWIĄZKI   PRZEWODNICZĄCEGO  RADY  PEDAGOGICZNEJ

 

§ 8

Do obowiązków przewodniczącego rady pedagogicznej należy:

1)       Organizacja i kierowanie pracami rady pedagogicznej,

2)       Przygotowanie posiedzenia rady pedagogicznej a w szczególności:

a) ustalenie porządku posiedzenia,
b) ustalenie czasu i miejsca posiedzenia,
c) przygotowanie projektów uchwał, potrzebnych materiałów.

3)       Zwoływanie posiedzenia przez wydanie stosownego zarządzenia w księdze zarządzeń.

4)       Powiadomienie o terminie, miejscu i porządku posiedzenia nauczycieli i inne zaproszone do udziału osoby najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim lub w szkolnym Biuletynie Informacji Publicznej. Sekretariat szkoły powiadamia osoby nieobecne w pracy.

5)       Realizacja uchwał rady pedagogicznej,

6)       Dbałość o właściwą atmosferę podczas obrad rady pedagogicznej i jej sprawny przebieg oraz zgodność uchwał z przepisami prawa.

7)       Tworzenie warunków zgodnego współdziałania członków rady pedagogicznej w procesie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych Szkoły.

8)       Ochrona praw i godności nauczyciela.

9)       Zapoznanie członków rady z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

10)    Analiza stopnia realizacji uchwał rady.

11)    Dbałość o prowadzenie niezbędnej dokumentacji pracy rady pedagogicznej.

12)    Przedstawianie 2 razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wypływających ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Szkoły.

 

 OBOWIĄZKI  CZŁONKA  RADY  PEDAGOGICZNEJ

 

§ 9

Do obowiązków członka rady pedagogicznej należy:

1)       Realizacja zadań wynikających ze statutowych funkcji szkoły.

2)       Przestrzeganie prawa oświatowego, prawa pracy, wewnętrznych regulaminów oraz zarządzeń dyrektora szkoły.

3)       Czynne uczestnictwo w zebraniach rady pedagogicznej lub komisji, do których został powołany.

4)       Przestrzeganie tajemnicy obrad rady pedagogicznej.

5)       Składanie przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań.

6)       Realizowanie i podporządkowanie się uchwałą rady  pedagogicznej.

7)       Deklarowanie swojego stanowiska.

8)       Doskonalenie własnych umiejętności zawodowych.

9)       Współtworzenie atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania.

 

POSTANOWIENIA   KOŃCOWE

 

§ 10

  1. Praca rady pedagogicznej jest dokumentowana. Dokumentację tę stanowią:

1)     Książka  protokołów  rady  pedagogicznej.

2)       Plan  pracy  rady  pedagogicznej.

3)       Tematyka  i  terminarz  szkoleń  rady  pedagogicznej.

 

§ 11

  1. Zebrania rady pedagogicznej i komisji są protokołowane.
  2. Protokół sporządza się w formie dokumentu elektronicznie w formacje *.pdf  lub *.docx, *.doc, *.odt i załącza do Księgi protokołów w terminie do 7 dni od zebrania. Protokół za zgodą przewodniczącego może być napisany ręcznie.
  3. Protokół wraz z dołączoną listą obecności podpisuje przewodniczący rady pedagogicznej i protokolant.
  4. Protokół powinien zawierać: tytuł, datę, stwierdzenie stanu obecnści (quorum), porządek obrad, przebieg obrad przedstawiony w punktach zgodnych z numeracją porządku obrad, podjęte uchwały oraz sposób ich podejmowania, podpisy przewodniczacego i protokolanta, załączniki (lista obecności, materiały, wyniki klasyfikacji).
  5. Członkowie rady pedagogicznej mają prawo w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia poprawek.
  6.  Rada pedagogiczna na następnym spotkaniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
  7. Prawo wglądu do księgi protokołów na terenie Szkoły posiadają członkowie rady pedagogicznej, przedstawiciele Kuratorium Oświaty oraz uprawnieni przedstawiciele związków zawodowych i organu prowadzącego Szkołę.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 czerwca 2011 00:06
Dokument wprowadzony do BIP przez: Zbigniew Cytera
Ilość wyświetleń: 3529
11 listopada 2019 09:56 (Zbigniew Cytera) - Opublikowanie dokumentu.
13 czerwca 2011 23:19 (Zbigniew Cytera) - Zmiana danych dokumentu.
13 czerwca 2011 22:56 (Zbigniew Cytera) - Zmiana danych dokumentu.